Off-page faktory SEO optimalizace
Metody budování zpětných odkazů, hodnocení stránek
Hodnocení, přidělované vyhledávači jednotlivým stránkám, říkáme Rank. Například PageRank je číslo, které přiděluje Google a vyjadřuje věrohodnost nebo důležitost stránky (zobrazuje se jako 0 až 10 bodů). Více o PageRank (zkráceně PR).
Čím více zpětných odkazů ukazuje na vaši prezentaci z jiných stránek, které mají vysoký PR, tím lépe. Text zpětného odkazu (inbound link relevance) je velmi významný faktor, kterým
Google hodnotí relevanci stránek.
Budování zpětných odkazů – link building, výměna, nákup
Budování zpětných odkazů se říká linkbuilding (nebo link building). Nejpoužívanější metodou pro jejich získávání je výměna zpětných odkazů (link exchange).
Nejsnáze se zpětné odkazy získávají v katalozích, kde se odkaz na Vaši webovou prezentaci objeví ihned po registraci (většinou vyplníte URL a popisek stránky). Čím více registrací na hodnotných stránkách, tím lépe. Katalogy za uvedení odkazu nemusí nic chtít (jednostranný odkaz) nebo mohou požadovat výměnu – většinou za definovaný textový odkaz nebo ikonku katalogu.
Zápis v katalogu může být zpoplatněn, tím se dostáváme k další metodě, kterou je nákup nebo placená výměna odkazů (link trading). Odkazy nakoupíte buď jednostranně nebo je při oboustranné výměně získáte s určitou slevou.
Další metodou získávání zpětných odkazů je publikování na cizích serverech nebo psaní do různých konferencí s uvedením zpětného odkazu na Váš web. Zpětné odkazy se dají získat také kvalitním obsahem, na který spontánně odkazují Vaši příznivci. K tomu je ideální používat RSS kanály viz níže.
RSS kanály/zdroje – Rich Site Summary
RSS (Rich Site Summary) je speciální soubor s informacemi, které se distribuují automaticky na další portály a mezi uživatele upozorňovat. Zdrojem obsahu mohou být články, nové zprávy, přidané informace a další novinky. K využití RSS zdrojů slouží RSS čtečka (součást internetového prohlížeče). Začít RSS s vašim obsahem nabízet pro veřejnost je jednoduché. Stačí na svůj web umístit RSS soubor, který v předem stanovené struktuře obsahuje výtah z obsahu vaší webové prezentace. Tento výtah se tvoří automaticky a pravidelně se aktualizuje.
Jak moc linkovat? Budovat či nebudovat? Existují alternativy?
Pro některé oblasti podnikání a vysoce konkurenční klíčová slova není optimální dosáhnout prvních příček vyhledávačů, neboť taková optimalizace by mohla být ve výsledku pro zadavatele neefektivní a ztrátová. Lze použít long tale cílení. Nalákat návštěvníky na své stránky můžete samozřejmě také vhodně zvolenou internetovou reklamou, PPC kampaněmi nebo partnerskými programy a provizními systémy.
Optimalizovat lze každou webovou prezentaci a internetové řešení, na zvážení jsou ale náklady, které se liší web od webu dle vynaloženého úsilí. stále se jedná o nejefektivnější a přitom nejlevnější formu propagace s dlouhodobým účinkem.