SEO nástroje, odkazy a statistiky
Důležité služby, statistiky, odkazy a optimalizační tipy
Účelem naprosté většiny webových projektů je být vidět a tedy být snadno nalezen. Vyhledávání na internetu probíhá v databázích vyhledávačů, kde jsou stránky tzv. indexovány. Aby byl web vidět, je třeba internetovým vyhledávačům a katalogům sdělit, že existuje a následně kontrolovat, zda je jimi správně vnímán a zda je chování návštěvníků shodné s Vašim očekáváním.
Níže uvedené služby a postupy můžete studovat i sami například s využitím Google nápovědy. Doporučujeme ale neztrácet čas a obrátit se rovnou na nás.
Rychlé zaindexování nově vytvořených stránek
Existuje metoda, jak nové stránky zaindexovat na Googlu během několika minut od jejich spuštění. Stránky se sice nebudou umísťovat na dobrých pozicích ve výsledcích vyhledávání, ale Google už o nich bude vědět a s pořadím v hledání můžete dále pracovat. Více informací hledejte zde. Ukázkou výsledku takového indexování stránek jsou například následující přehledy (web czmi.cz):
- Indexované stránky webu
- Obsah stránek, když si je naposledy prohlížel Google
- Informace, které má Google o stránkách
- Zobrazit záznam adresy czmi.cz v archivu Google
- Najít stránky nacházející se na doméně czmi.cz
- Najít stránky, které obsahují „czmi.cz“
Trvalé a správné indexování vytvořených stránek se zpětnou vazbou
Nejlepší postup, jak zaindexovat správně web pro Google, je přihlásit Váš web do Google Search Console (Sitemaps). Je to jednoduché, stačí se zaregistrovat a po ověření identity si už můžete začít hrát s nabízenými funkcemi. Zjistíte tak mimo jiné, zda Vaše webová prezentace neobsahuje neplatné (chybné odkazy), co se líbí a nelíbí vyhledávači Google, jaké stránky jsou více či méně hodnocené a další užitečné informace. Kromě statistik můžete také pomocí nástrojů analyzovat blokovaný obsah (robots.txt) na různé agenty Google, nastavit rychlost procházení stránek Googlebotem, preferovanou doménu a zeměpisný cíl stránek, povolit rozšířené hledání obrázků nebo vyřadit indexovaný obsah stránek.
Co se děje na stránkách? Měřte návštěvnost a pohyb návštěvníků webu
V současnosti asi nejlepší služba pro měření návštěvnosti stránek a monitoringu událostí a pohybů na webu je Google Analytics. Statistiky jsou přehledně rozdělené do přehledů, které Vám odpoví na nejdůležitější otázky. K používání statistik stačí do Vašich stránek vložit krátký měřící kód. Statistiky obsahují nepřeberné množství informací o návštěvnosti, návštěvních, vstupních a výstupních stránkách, obsahu, dále také o konverzích a vykonaných akcích na webu (událostech a cílech). Pomocí sofistikovaných statistik všetně heat mapy lze jednoduše zjistit, jaké odkazy Vaši návštěvníci používají a jaké ne. Ty nepotřebné stačí potom jednoduše změnit, přesunout nebo odstranit a zpřehlednit tím celý web.
Validní web – mít či nemít? A jak to ověřit?
V dnešní době by dodržování standardů W3C mělo být samozřejmostí. Pokud je Váš web validní, je lépe indexovatelný nejen pro vyhledávače (SEO), ale více přístupný handicapované uživatele a zajistíte tak i jeho větší použitelnost.
Validita není žádné dogma a je na každém z nás, jak moc se k zavedeným standardům chce nebo umí přiblížit. Ideálním srovnáním mohou být populární ISO normy, které nejsou také zatím dány žádným zákonem, přesto je díky obchodnímu prostředí mnoho firem vyžaduje i dodržuje. Certifikát je pak brán jako výhoda nebo přidaná hodnota. Na internetu je bohužel trochu problém, že zvláště některé browsery standardy nedodržují a je na webdesignerech a kodérech, aby při sestavování webu na tento fakt brali zřetel do doby, než se výrobci polepší a své chyby napraví.
Principy optimalizace obsahu internetových stránek
- Copywriting – tvorba textů
- Nastavení hustoty a rozmístění klíčových slov
- Správné používání tvarosloví
- Akcentace (využívání nářečí či jiné techniky)
SEO kodex – nepovolené praktiky – penalizace
Nejrozšířenější praktiky vedoucí k penalizaci vyhledávači
- Vyvarujte se skrytého textu a skrytých odkazů (stejná barva písma a pozadí)
- Nepoužívejte „cloaking“ – neetický postup webové optimalizace, kdy je za určitých okolností zobrazen různé obsah na stránce (jiný vyhledávačům a návštěvníkům, výsledkem je vyřazení stránek z indexů vyhledávače)
- Nevytvářejte duplicitní obsah – na několika různých URL se nesmí vyskytovat shodný obsah, což může vytvářet dojem důležitosti obsahu
- Pozor na „doorway pages“ – webové prezentace, které se snaží získat velké ohodnocení od vyhledávačů přílišným opakováním klíčových slov